Dějiny hudby

Arvo Pärt Olivier Messiaen Béla Bartók Leoš Janáček Dmitrij Šostakovič Arnold Schoenberg Alban Berg Rodion Ščedrin Witold Lutoslawski Alexander Skrjabin ODKAZY
fotografie a texty pochází z nahodilých koutů internetu

Alban Berg (1885-1935)

Alban Berg, rakouský skladatel, se narodil 9. února 1885 ve Vídni, kde také 24. prosince 1935 zemřel.

14.12.1925
ve Státní opeře v Berlíně se konala původní premiéra opery Wozzeck

2.6.1937
ve Státním divadle v Curychu se konala původní premiéra dvouaktové verze opery Lulu

24.2.1979
v pařížské Opeře se konala původní premiéra kompletní opery Lulu (dokončena od Friedricha Cerhy)


Wozzeck

Obsah opery: I. EXPOZICE: 1. Wozzeck, řadový voják, holí kapitána. Ten mu vyčítá uspěchanost, filozofuje a končí napomenutím, že mít dítě bez požehnání církve je nemorální. Nestojí ale o Wozzeckovu obhajobu a posílá ho pryč. 2. Wozzeck s kamarádem řežou v polích pruty. Wozzeck se nemůže zbavit děsivých vidin a předtuch, zapadající slunce mu připomíná apokalyptický nebeský požár. 3. Marie koketuje s tambormajorem. Později čeká na Wozzecka, ten ale přijde jako v extázi, naznačí jí svá prorocká vidění, a aniž by se podíval na syna, utíká do kasáren. 4. Aby získal pro Marii další peníze, nechá na sobě Wozzeck provádět lékařské pokusy. Doktor je potěšen jeho vidinami, věří, že je na stopě zajímavému případu zmatení mysli. 5. Tambormajor svádí Marii. II. PERIPETIE: 1. Marie těší sebe i své dítě blýskavými náušnicemi - dárkem od tambormajora. Wozzeckovi tvrdí, že je našla. 2. Kapitán s doktorem zákeřně upozorňují Wozzecka na Mariinu nevěru, doktor přitom nadšeně zaznamenává Wozzeckovy tělesné reakce a tep. 3. Zoufalý Wozzeck obdivuje Mariinu krásu a ptá se, zda může být smrtelný hřích tak krásný. 4. Marie na tancovačce tančí s tambormajorem a Wozzecka si nevšímá, Wozzeck zaslechne blázna, který cítí v tanečním reji pach krve, a znovu zažívá hrozné vidiny. 5. Wozzeck je napaden opilým tambormajorem a zbit. III. KATASTROFA: 1. Marie, trápená výčitkami, čte v bibli a vypráví dítěti pohádku. 2. Wozzeck přemlouvá Marii, aby se s ním na chvíli posadila u rybníka, slibuje jí, že ranní rosa už ji zábst nebude. Pak ji ubodá k smrti. 3. V krčmě se tančí, když si ale lidé začnou všímat krve na Wozzeckově rukávě, Wozzeck prchá. 4. Wozzeck se vrací k rybníku pro nůž a háže jej do vody. Zdá se mu, že nůž je stále vidět, když ho chce vylovit a hodit dál, utone. Doktora s kapitánem, procházející kolem rybníka, vystraší hrozivé zvuky, spěchají pryč. 5. Děti si hrají. Jedno dítě přichází s novinou, že se našla Mariina mrtvola, všechny děti se běží podívat, jen Mariin chlapeček si hraje dál.


Berg byl narozen ve Vídni, třetina čtyř dětí Johanny a Conrad Berg. Jeho rodina žila docela pohodlně až do smrti jeho otce v 1900.

On byl více zaujatý literaturou než hudba jako dítě a nezačal skládat dokud ne on byl patnáct, když on začal učit sebe hudba. On měl velmi malé formální hudební vzdělání dokud ne on začal šest-období roku studia s Arnoldem Schoenbergem v říjnu 1904 k 1911, studovat kontrapunkt, teorii hudby a harmonii; 1906, on se soustředil na jeho studia hudby na plný úvazek a 1907, on začal lekce složení. Mezi jeho složení pod Schoenbergem bylo pět klavírní sonáty návrhy a různé písně, včetně jeho Sedm časných písní (Sieben frühe Lieder), tři který byl Berg je nejprve veřejně dělaná práce ve shodě představovat hudbu Schoenbergových žáků ve Vídni ten stejný rok.

Tyto rané skladby by odhalily Bergův pokrok jako skladatel v Schoenbergově opatrování. Časné sonátové náčrtky nakonec kulminovaly Bergovou klavírní sonátou (Op.1) (1907 - 8); chvíle zvažovala být jeho "promující složení", to je jeden z nejimpozantnějších počátečních skladeb někdy napsaných nějakým skladatelem (Lauder, 1986). Schoenberg byl hlavní vliv na něj skrz jeho celý život; Berg ne jediný velmi obdivoval jej jako skladatel a rádce, ale oni zůstali blízkými přáteli pro zbytek jeho života. Mnoho lidí věří, že Berg také viděl jej jako otce náhrady, zvažovat Bergův mladý věk během smrti jeho otce.

Důležitý nápad Schoenberg používal v jeho učení byl co by později bylo známé jak vyvíjející se variace, který říkal, že jednota kusu je závislá na všech stránkách bytí složení odvozeného z jediné základní myšlenky. Berg by pak předal tento nápad k jednomu z jeho studentů, Theodor Adorno, kdo říkal: "hlavní pravidlo, které on zprostředkoval bylo to variace: všechno mělo vyvíjet se ven něco jiného a přesto být skutečně různý". Sonáta je stávkující příklad provádění tohoto nápadu - složení celku může být odvozeno ze zahajovacího quartal gesta a od otevírací fráze.

Berg byl díl vídeňské kulturní elity během opojné periody ploutev de siecle. Mezi jeho kruh zahrnoval hudebníky Alexander von Zemlinsky a Franz Schreker, malíř Gustav Klimt, spisovatel a satirik Karl Kraus, architekt Adolf Loos, a básník Peter Altenberg. V 1906, Berg se setkal s Helenou Nahowski, zpěvák a dcera bohaté rodiny; přes vnější nepřátelství její rodiny, dva se vzal 3. května 1911.

V 1913, dva Berga Pět písní na textech pohlednice Peter Altenberg (1912) byly premiered ve Vídni pod Schoenbergovým obuškem. Kusy - nastavení unpoetic, aforistických promluv doprovázených velmi velkým orchestrem - způsobil vzpouru a výkon musel být zastaven; práce nebyla vykonávaná v plný dokud ne 1952 (a jeho plné skóre zůstalo nepublikované dokud ne 1966).

Od 1915 k 1918, on sloužil v rakouské armádě a to bylo během období odejít v 1917 že on začal práci na jeho první opeře, Wozzeck. Následovat světovou válku já, on usadil se znovu ve Vídni kde on učil soukromé žáky. On také pomáhal Schoenberg řídí společnost pro soukromé hudební výkony, který snažil se vytvořit ideální prostředí pro zkoumání unappreciated a neznámá nová hudba prostředky k otevřeným zkouškám, opakovaným představením a vyloučení všech kritiků novin.

Výkon v 1924 tří výňatků od Wozzeck přinesl Berga jeho první veřejný úspěch. Opera, který Berg vyplněný v 1922, byl ne hrál ve své celistvosti dokud ne 14. prosince 1925, když Erich Kleiber režíroval představení v Berlíně. Opera je dnes viděna jako jeden z jeho nejdůležitějších prací; pozdnější opera, kriticky oslavovaný Lulu, byl vlevo se jeho třetím aktem neúplný po jeho smrti.

Berg je best-known kus je pravděpodobně jeho elegický Violin koncert. Jako tolik jeho vyspělého díla, to upotřebí velmi osobní adaptace Schoenberga má dvanáct techniky tónu, která umožní tomu kombinovat upřímné atonality s více tradičně tónovými průchody a harmonie; dále, to používá aktuální citace předcházející tónové hudby, včetně chorale Bacha a Carinthian lidové písně. Houslový koncert byl oddaný Manon, zesnulá dcera architekta Walter Gropius a Alma Schindlerová.

Jiná dobře známá Berg složení obsahují Lyrická souprava (zdánlivě velký vliv na smyčcové kvarteto ne. 3 Béla Bartók), Tři kusy pro orchestr a Chamber koncert pro housle, klavír a 13 dechových nástrojů.

Berg umřel na vánoce Eve, 1935, ve Vídni, očividně od otravy krve způsobené bodnutím hmyzem. On byl starý 50 let.